Duurzaamheid | Slagerijen Kaldenberg

Slagerijen Kaldenberg

Met trots, ambacht en een passie voor kwaliteitsvlees sinds 1959!
  • Horecaslagerij Kaldenberg duurzaamheid

Duurzaamheid

Sustainable development goals

Ons MVO-beleid is gebaseerd op de Sustainable development goals. In 2016 tekenden de verenigde naties voor een pakket van zeventien doelstellingen ten behoefte van duurzame ontwikkeling tot 2030. De onderstaande SDG’s sluiten het meest aan op ons duurzaamheidsbeleid, welke gekoppeld zijn aan actiepunten die bijdragen aan het behalen van ons duurzaamheidsbeleid.

SDG 2: Beëindig honger, bereik voedselzekerheid en verbeter de voeding en promoot duurzame landbouw.

Kaldenberg is bezig met het verbeteren en uitbreiden van het assortiment op het gebied van gezonde voeding. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de productsamenstelling van vlees o.b.v. suiker-, vet- en zout reductie. Daarnaast bieden ca. 35% duurzame producten aan binnen ons assortiment en dat zal in de toekomst verder toenemen omdat we, samen met onze leveranciers, blijven door ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid.

SDG 4: Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen

Medewerkers krijgen de mogelijkheid om interne/externe vakopleidingen te volgen of om zichzelf te ontwikkelen d.m.v. trainingen.

SDG 7: Verzeker toegang tot betaalbare, betrouwbare, duurzame en moderne energie voor iedereen

De Centrale Slagerij van 10.000m² in Vuren is gebouwd volgens de BREEAM normen voor duurzame bouw. Zo is het gebouw extra goed geïsoleerd, waardoor de koud inpandig blijft en er geen energie verloren gaat. De innovatieve laaddocks hebben dezelfde bouwkundige eigenschappen en bieden ook opties voor LZV vrachtwagens.  De koelingen in het pand zijn op basis van CO2 en met de restwarmte van koel- en diepvriesapparatuur wordt het schoonmaakwater verwarmt. In het hele pand wordt er gebruik gemaakt van LED verlichting en op het dak van de Centrale Slagerij liggen ca. 2500 zonnepanelen.

SDG 9: Bouw veerkrachtige infrastructuur, bevorder inclusieve en duurzame industrialisering en stimuleer innovatie.

Met het opnemen van duurzamere verpakkingen en het aankopen van een skinpack verpakkingslijn, die ca. 75% minder plastic verbruikt t.o.v. reguliere verpakkingen, is Kaldenberg ook druk bezig met het zorgen voor een duurzamere verpakking. De innovatiteit van het bedrijf is te herleiden naar de product introductie van de biologische ‘rainforest alliance beef burgers’ waar Kaldenberg de primeur mee had binnen Europa. 

SDG 12: Verzeker duurzame consumptie- en productiepatronen

Door een groot assortiment aan te bieden verwerkt Kaldenberg zo veel mogelijk verschillende delen, zodat er zo min mogelijk verspilling plaatsvind. Daarnaast is het bedrijf druk bezig met forecasting, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de te verwerken producten. 

SDG 15: Bescherm, herstel en bevorder het duurzaam gebruik van ecosystemen op het vasteland, beheer bossen en wouden duurzaam, bestrijd woestijnvorming, stop landdegradatie en draai het terug en roep het verlies aan biodiversiteit een halt toe.

Het aanbieden van een assortiment met een duurzaamheidspercentage van 35% met o.a. het Natuurvlees-Nederland concept. Natuurvlees-Nederland is 100% Nederlands rundvlees, dat is gecertificeerd met twéé sterren Beter Leven, uit de nationale parken, bossen, polders en uiterwaarden