Duurzame verpakking | Slagerijen Kaldenberg

Slagerijen Kaldenberg

Met trots, ambacht en een passie voor kwaliteitsvlees sinds 1959!

Duurzamere skinpack verpakking

Hoe verpak je vlees duurzamer? Die uitdaging ging Slagerijen Kaldenberg aan voor haar concept Natuurvlees. Met als resultaat een skinpack met 75% minder plastic, die geautomatiseerd wordt ingepakt, gewogen, geregistreerd en voorzien van een per verpakking in hoogte variërend label. 

Als je als vleesverwerkend bedrijf een nieuw concept Natuurvlees, met Beter Leven keurmerk twee sterren, introduceert, dan hoort daar ook een duurzame productpresentatie bij. “Je kunt niet met een reguliere plastic verpakking aankomen voor vlees dat smaakvol, duurzaam en diervriendelijk gefokt is”, vertelt Dirk Kaldenberg. “Bovendien is de plastic soep al groot genoeg.” Bij Slagerijen Kaldenberg in Vuren koos men ervoor om het Natuurvlees van een skinpack te voorzien. Een plateautje van zwart karton waarop de geometrie van het vlees goed uitkomt, overtrokken met een dun laagje recyclebaar plastic. En rondom een label dat het verhaal vertelt. Het proces lijkt eenvoudig. Dit had echter meer voeten in de aarde.

De start

Dirk Kaldenberg vertelt hoe het keuze- en realisatieproces van de nieuwe verpakkingswijze verliep. “Toen we voor een skinpack kozen, gingen we op zoek naar een machine die papier kon omvormen tot een soort bakjes om daarna dit bakje te voorzien van een skinfolie. Met papier werken is echt anders dan met plastic”, benadrukt Dirk. “Een plastic bakje is maatvast, papier verandert door de vochtige omgeving en temperatuur. Doordat we marktontwikkelingen in de gaten houden en beurzen bezoeken, wisten we zelf de juiste machine te vinden: de Multivac verpakkingsmachine. Daarna moesten we bepalen hoe we het weeg-, registratie en – etiketteerproces wilden inrichten. Ik nam contact op met Mischa Schmitz van Espera Nederland, onze leverancier van weeg- en etiketteerapparatuur.”

De details

Slagerijen Kaldenberg en Espera werken al zo’n 16 jaar samen. Een vertrouwde samenwerking waarbij beide partijen aan een half woord genoeg hebben. Zo ook Dirk en Mischa. Samen bespraken zij de opties voor een andere manier van etiketteren. Uiteindelijk kozen zij voor een linerless D-label rondom van Belona. Te realiseren met een combinatie van een al bij Kaldenberg in gebruik zijnde Espera weeg- en etiketteermachine ES7011, geïntegreerd met een Nobac 5000PP D-label machine. Deze Nobac machine werd aangeschaft en gekoppeld aan de Espera machine. Een nieuwe aanvulling voor het machinepark van Kaldenberg, maar geen nieuw ontwikkelde machine. Voor aanschaf nam Mischa Dirk mee naar een relatie die al met deze machine werkt, om de mogelijkheden met eigen ogen te zien. Er lag immers een uitdaging van papier met houtstructuur aan de onderkant en zwarte kleur aan de bovenkant, geen vormvastheid en de hoogtevariatie van het handgesneden natuurproduct. De Nobac 5000PP kon dit werk aan, ook na veelvoudige testen. De aansturing gebeurt door het ERP-systeem van ReflexSystems, de actuele weegdata van het verpakte vlees wordt weer naar het systeem teruggekoppeld. 

De presentatie

Van een 250 kg zware rol papier maakt de verpakkingsmachine nu plateautjes, die nadat het vlees erop wordt gelegd, met plastic worden geseald. Daarna worden de verpakkingen verder getransporteerd naar de Espera ES 7011 voor het wegen en registreren. Vervolgens wordt het etiket bedrukt met actuele data en met precisie rondom de verpakking aangebracht. ‘A piece of art’, want voor iedere verpakking maakt de machine een uniek label dat exact de hoogte van het stuk vlees omvat en de actuele informatie bevat. Een label dat het verhaal van Natuurvlees vertelt.

De uitrol

Het proces van keuzes maken, selecteren van machines en testen duurde zo’n negen maanden. Dirk vertelt trots dat met Kerst de eerste echte productie werd gedraaid en het Natuurvlees in duurzame verpakking in de 39 slagerijen in de Sligrofilialen werd gepresenteerd. “’WOW!’, reageerden de klanten.” Dit was een reactie waarop werd gehoopt, maar die niet op voorhand was verwacht. Mischa licht toe: “Deze presentatie is men niet gewend. Het is geen bakje vlees meer, maar een aantrekkelijk vleesproduct. Het vraagt om een andere mindset.” Dirk vult aan: “Zoals je alleen bij luxere producten in de supermarkt ziet.”

De toekomst

Slagerijen Kaldenberg waardeert haar klanten, het bedrijf zet dan ook voorzichtige stapjes om hen in het verhaal mee te nemen. Nu de eerste uitrol succesvol bleek, maakt het bedrijf toekomstplannen. “Dit concept wordt groter. Als de horeca straks weer opengaat, gaat de groei harder. Ons Natuurvlees is bij uitstek een mooi product om op de menukaart te zetten. Klanten zullen vragen naar het verhaal. Als zij vlees eten, dan willen zij een goed stuk vlees. Met aandacht voor mens én dier. En minder plastic afval.”

Ook de productontwikkeling gaat door. “We weten dat we dit proces aan kunnen. Het is simpelweg goed verlopen”, besluiten Dirk en Mischa eenstemmig.

www.kaldenberg.nl
www.espera.nl

Beeld: ©Fotobureau Roel Dijkstra

Informatie: ©Vakblad Voedingsindustrie