Interview met Meat&Co | Slagerijen Kaldenberg

Slagerijen Kaldenberg

Met trots, ambacht en een passie voor kwaliteitsvlees sinds 1959!

Interview met Meat&Co

Slagerijen Kaldenberg

De afgelopen 57 jaar is Slagerijen Kaldenberg uitgegroeid van een dorpsslagerij tot één van de grootste Nederlandse centrale slagerijen voor foodservice, grootkeuken en institutionele markt. De broers Piet en Joop Kaldenberg namen als directeuren het stokje ruim 25 jaar geleden over van hun vader Piet Kaldenberg senior, die in 1959 zijn eigen kruidenierswinkel met slagerij in het Gelderse dorp Herwijnen opende. Onlangs is het bedrijf vanuit Herwijnen verhuisd naar een gloednieuwe centrale slagerij in Vuren. Daar leidde Joop Kaldenberg ons door de uitstekend geoutilleerde productieruimten.

Een verzesvoudiging van de omzet sinds de laatste bedrijfsuitbreiding in 2004 en een omzetstijging in de laatste drie jaar van zo’n 30%. Dit zijn de omzetcijfers van Slagerijen Kaldenberg, dat onlangs vanuit een 3200 m2 tellende slagerij in Herwijnen is verhuisd naar een gloednieuwe centrale slagerij van 10.000 m2 in Vuren. Uit zijn jas gegroeid op de oude locatie liet het bedrijf een hypermodern onderkomen verrijzen op een zichtlocatie aan de A15 in Vuren. De officiële opening vond plaats op 17 september jl. De broers Joop en Piet Kaldenberg, die samen aan het roer staan van Slagerijen Kaldenberg, omschreven deze locatie de afgelopen tijd in diverse media als ‘mooiste slagerij van Nederland’.
Slechts een paar weken na de verhuizing wilde Joop ons tijdens een rondleiding graag het bewijs leveren.

Sligro
Piet en Joop Kaldenberg namen als directeuren van Slagerijen Kaldenberg het roer ruim 25 jaar geleden over van hun vader Piet Kaldenberg senior, die in 1959 zijn eigen kruidenierswinkel met slagerij in het Gelderse dorp Herwijnen opende. Slagerijen Kaldenberg is inmiddels een kwart eeuw verspartner van Sligro. Anno 2016 is Kaldenberg vertegenwoordigd in 36 zelfbedieningsvestigingen van deze horecagroothandel. Daarnaast bedient het bedrijf met zijn kwalitatief hoogstaande producten en concepten in rund-, varkens-, lams- en kalfsvlees een de laatste jaren fiks gegroeid afnemersveld. Uiteenlopend van zorginstellingen en cafetaria’s tot sterrenrestaurants, landmacht, marine, cateraars en penitentiaire inrichtingen.

Grote betrokkenheid
Meat&Co. bezoekt de nieuwe locatie enkele weken na de definitieve verhuizing naar Vuren.
Joop Kaldenberg ontvangt ons met open armen in het nieuwe, duurzaam ingerichte pand.
„Op deze locatie zijn we voorbereid op verdere groei in de toekomst toekomst,” trapt Joop onze rondleiding af. „Op onze oude locatie in Herwijnen stonden onze mensen de laatste jaren strak tegen elkaar. Ik vond het knap dat zij, ondanks de beperkte bewegingsruimte, de juiste vleesproducten altijd op tijd bij de juiste klanten wisten te bezorgen. In de loop der jaren zijn zij gewend geraakt aan de steeds krapper wordende slagerijomgeving en speelden zij hierop flexibel in vanuit hun grote betrokkenheid bij ons bedrijf en bij onze klanten.”

Eerste paal
Slagerijen Kaldenberg was 57 jaar lang in Herwijnen gevestigd.
„In 2004 zijn we bij onze laatste bedrijfsuitbreiding twee keer zo groot geworden,” memoreert Joop. „Mijn broer en ik dachten dat we het pand qua productie nooit vol zouden krijgen, maar in de jaren daarna is onze productieomzet dus zes keer zo groot geworden. Uiteindelijk was een vertrek uit Herwijnen noodzakelijk, omdat de dorpskern in de loop der jaren om het industrieterrein heen is gebouwd. Een paar jaar geleden viel ons oog op de huidige zichtlocatie in Vuren, waar we na wat onderhandelen met de gemeente en de provincie mochten bouwen. We zouden anders qua omvang in bijvoorbeeld Zaltbommel of Tiel moeten gaan bouwen. Maar omdat een groot deel van onze medewerkers uit Herwijnen en omgeving komt, had het vier kilometer verderop liggende Vuren onze voorkeur. Onze moeder Agnes heeft op 14 oktober 2015 symbolisch de eerste paal van de nieuwe slagerij geslagen.”

Veel te winnen
De door de Brabantse hoofdaannemer Cornelissen te realiseren nieuwbouw was voor Slagerijen Kaldenberg aanleiding de volledige bedrijfslogistiek onder de loep te nemen.
„We hebben over alles goed nagedacht,” zegt Joop. „Logistiek gezien is er op de nieuwe locatie veel te winnen. In Herwijnen stonden de machines en lijnen her en der door het pand. Dat kostte bij de productie veel onnodige tijd en was dus niet efficiënt. De productieafdelingen van onze nieuwe slagerij zijn veel efficiënter ingedeeld. Ook is flink geïnvesteerd in een intern logistiek systeem.” Omdat er vooraf is nagedacht over de verbetering van alle bedrijfsprocessen en werkmethoden, was er volgens Joop sprake van een redelijk complexe nieuwbouw. „Uitgangspunt is nu dat onze slagers zich volledig kunnen richten op de kwaliteit van het te verwerken vlees. Voorheen hadden zij veel bijtaken, zoals vlees halen en verpakken. De aanlevering van het te snijden vlees vindt voortaan plaats via interne transporteurs, de aan- en afvoer via transportsystemen. Met deze stappen in productie en logistiek zijn onze medewerkers, die al jaren gewend waren om op dezelfde manier te werken, soms even uit hun comfortzone gehaald. Dat voelt soms nog wat onwennig. Onze medewerkers hebben dit met veel extra inzet zeer positief opgepakt en je ziet de verbeteringen al zichtbaar worden. Door zo te werken, maken we optimaal gebruik van ieders kwaliteit.”

Ambachtelijke slagerij
Joop erkent dat hij samen met zijn broer Piet de nieuwe slagerij al diverse keren heeft aangekondigd als ‘de mooiste slagerij van Nederland’.
„Enerzijds is onze nieuwe productieorganisatie praktisch en efficiënt ingericht, waardoor we als bedrijf geborgd kunnen blijven doorgroeien,” vertelt hij, terwijl we aan onze bedrijfstoer beginnen. „Anderzijds willen we in Vuren onze charme als ambachtelijke slagerij bewaren. Als een klant hier rondloopt, of het nou gaat om een sterrenchef of om een inflight cateraar, heeft hij niet de indruk dat hij door een fabriek loopt. Bij de trap bij de entree vinden zij een oude rode snijmachine van Berkel. Nadat zij de drempel zijn overgestapt, vertellen wij hun met informatie en foto’s op de muren het verhaal van Slagerijen Kaldenberg. Van de oprichting in 1959 tot nu. Als zij tijdens een rondleiding langs onze kantoren lopen, dan vertel ik hun over alle vleesproducten die we verkopen en over de duurzaamheidsaspecten van zowel ons vlees als van onze slagerij.”

Duurzame oplossingen
Bij de nieuwbouw was duurzaamheid volgens Joop een belangrijk uitgangspunt.
„Zo is het pand overal voorzien van ledverlichting. Verder is de isolatiewaarde van het pand zes keer hoger dan onze vorige locatie. Bovendien hebben we bewust gekozen voor een duurzame koel- en vriesoplossing. Het gaat om een transkritisch, energiezuinig koelsysteem op basis van CO2. Dit systeem is voorzien van warmteterugwinning voor ons schoonmaakwater en voor de verwarming van onze kantoren. Ook zijn onze bestaande verpakkingslijnen omgebouwd om te kunnen werken met recyclebare verpakkingsmaterialen.”

Ontvangst- en presentatieruimte
De eerste stop tijdens onze toer maken we in de grote ontvangst- en presentatieruimte, die is uitgerust met een professionele keuken.
Joop: „We kunnen hier groepen klanten ontvangen en hun het verhaal achter onze vleesproducten vertellen. Vervolgens lopen we met deze groepen door een gang met ramen, die van bovenaf uitzicht bieden op de productieprocessen op de afdelingen. Zo kunnen wij laten zien wat wij doen, zonder dat hiervoor onze processen worden verstoord. In onze nieuwe demoslagerij met alle denkbare slagerijbenodigdheden en bijvoorbeeld ook een dry-agingcel kunnen zij dan zelf bijvoorbeeld een stuk van ons rund,- varkens-, kalfs- of lamsvlees afsnijden. In onze keuken bereiden we dit vlees voor hen, waarna zij het ook kunnen proeven.”

DNA-monsters
Lopend door de ruime productieafdelingen, variërend van de snijzaal waar het verse vlees handmatig wordt voorbewerkt en geportioneerd, tot de verpakkingsafdeling met verpakkingsmachines en de volgens het First in First out-principe werkende orderpickafdeling, geeft Joop een indruk van de manier waarop wekelijks ongeveer 100.000 kilo aan vleesproducten wordt geproduceerd.
„Onze inkoopafdeling koopt kwaliteitsvlees in van betrouwbare en gecertificeerde leveranciers uit de hele wereld. Vlees en vleesspecialiteiten van merken, zoals O’Sullivan, US Beef en Livar. Bij binnenkomst wordt het vlees geregistreerd in het automatiseringssysteem van ReflexSystems en geborgd in gesloten magazijnen. Met het FiFo-principe in onze voorraadcellen houden wij alle voorraden onder controle. Ook hebben we een eigen kwaliteitsdienst en bemonsteren we wekelijks onze producten. Tegenwoordig nemen we zelfs DNA-monsters om onze klanten te laten zien dat wij er alles aan doen om een goed, veilig en eerlijk product te leveren. Vaktechnisch hoog opgeleide medewerkers, die voortdurend worden bijgeschoold, produceren in totaal 3000 verschillende vleesproducten. Geportioneerd, als technisch deel, vers, gebraden of diepgevroren, al naar gelang de wensen van klanten. We hebben ook talloze vegetarische producten in ons assortiment.”

Verduurzamen
De helft van het aan de man gebrachte vlees is voorzien van een keurmerk of is de afgelopen tijd verder verduurzaamd.
Joop: „Zo hebben wij vlees met één, twee of drie sterren van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming, varkensvlees dat voldoet aan de richtlijnen van de Keten Duurzaam Varkensvlees, biologisch vlees met een Skal-certificering, Origin Green, Rainforest alliance certified of erkende streekproducten. Wij vinden het als slagerij belangrijk dat duurzame producten ook in de toekomst voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn.”

Bovengemiddelde kwaliteit
Het onderscheidende karakter van Slagerijen Kaldenberg als vleesleverancier aan foodservice, grootkeuken en institutionele markt schuilt naar Joop’s overtuiging in kwaliteit en klantgerichtheid. „Consumenten hechten steeds meer waarde aan lekker, goed en eerlijk eten, zeker als het gaat om vlees. Daarom is ons doel om goed en eerlijk kwaliteitsvlees voor foodprofessionals en hun klanten bereikbaar te maken. Dit vlees heeft een bovengemiddelde kwaliteit, is betrouwbaar, eerlijk en traceerbaar. Door letterlijk naast onze klanten te gaan zitten en hen adequaat te helpen met hun vragen en problemen op vleesgebied, hebben we de afgelopen jaren meer groei doorgemaakt dan het gemiddelde vleesbedrijf.”